Έλληνας μετανάστης…μα υπάρχει ακόμα αυτή η φράση;;
Φυσικά και υπάρχει…στα ΜΜΕ ακούμε όμως ο ελληνισμός του εξωτερικού και κάπως ακούγεται αυτό…πιο εύηχο…και δύσκολα το συνδέει κανείς με προβλήματα και δυσκολίες…φανταζόμαστε αυτόν τον ελληνισμό επιτυχημένο…με βίλες και πισίνες!
Ας περάσουμε τώρα στα παιδιά των μεταναστών και στην εκπαίδευση που αναφέρθηκε και ο padrazo. Υπάρχουν τρία είδη ελληνικών σχολείων. Τα «καθαρά» ελληνικά σχολεία, τα μεικτά σχολεία και τα συμπληρωματικά. Στα πρώτα γίνονται όλα τα μαθήματα στα ελληνικά…όπως και στην Ελλάδα περίπου…χωρίς όμως και τη δημιουργία κατάλληλου εκπαιδευτικού προγράμματος…γιατί άλλωστε;;;
Στα μεικτά σχολεία τα μαθήματα γίνονται μισά στα ελληνικά και μισά στη γλώσσα της χώρας παραμονής των παιδιών. Και τα συμπληρωματικά είναι ουσιαστικά κάτι σαν φροντιστήριο το απόγευμα με λίγα ελληνικά, λίγο ιστορία και ότι άλλη τρύπα μπορούμε να καλύψουμε τέλος πάντων.
Να μιλήσουμε για το εκπαιδευτικό υλικό;; Κάπου-κάπου βγαίνει και ένα βιβλίο…έτσι για τα μάτια του κόσμου…που πολλές φορές απλά δείχνει πως ακόμα δεν καταλαβαίνουν στο υπουργείο περί τίνος πρόκειται. Ξέρετε κύριοι ποια η διαφορά της διδαχής μιας γλώσσας ως «ξένη γλώσσα» από τη διδαχή μιας γλώσσας ως «δεύτερη γλώσσα»;; Αλλά είναι πιο εύκολο να τα ρίχνουμε στα παιδιά και στους γονείς που λιώνουν πάνω από την ψησταριά της ταβέρνας τους!
Πάμε στο διδακτικό προσωπικό…αρκετοί έχουν μπάρμπα στην Κορώνη (δεν λέω όλοι…γιατί δεν μου αρέσουν οι γενικεύσεις…πάντως όσοι έτυχε να γνωρίσω…είχαν…απλά για τα πρακτικά!) οπότε και πήραν την καλή αυτή θέση με το διπλό μισθό! Το τι κάνουν από εκεί και πέρα…το περιέγραψε και ο padrazo. Και καλά προσπαθούν να κάνουν μάθημα αλλά δεν μπορούν γιατί δεν είναι καλές οι συνθήκες. Τα βάζουν με τους γονείς που δεν στέλνουν τα παιδιά τους –ειδικά στα συμπληρωματικά απογευματινά σχολεία- και δεν κοιτάνε γιατί ενώ ξεκινάνε με 30 παιδιά στην αρχή του χρόνου στο τέλος άντε να πηγαίνουν 5. Προφανώς κύριε δεν βρήκες τον κατάλληλο τρόπο να κρατήσεις τα παιδιά. Το αστείο είναι ότι σε συζήτηση για τις αλλαγές που μπορούν να γίνουν ώστε τα ελληνόπουλα να δείξουν ενδιαφέρον και να μην πηγαίνουν μόνο στο γερμανικό σχολείο αλλά να πατάνε και το πόδι τους στο ελληνικό…η τρομαγμένη απάντηση του δάσκαλου ήταν:
-Μα τι θα κάνω με το πρόγραμμα του υπουργείου;
- Και τώρα τι θα κάνεις που έφυγαν όλοι σε ρωτάω; Θα κρατάς μόνος σου το πρόγραμμα;
Αλλά τι σε νοιάζει εσένα για στα σπασμένα ελληνικά τους; Για τις ελπίδες των γονιών να γυρίσουν μια μέρα στην Ελλάδα και τα παιδιά τους να μπορούν να ενταχθούν χωρίς προβλήματα στην ελληνική κοινωνία; Για αυτά τα παιδιά που βλέπουν πια την Ελλάδα μόνο ως θάλασσα άντε και ως τον παππού και τη γιαγιά; Που δεν μπερδεύουν την αντωνυμία όταν λένε «εσείς οι Έλληνες»…απλά έτσι αισθάνονται. Άραγε έχεις παρακολουθήσει κάθε πότε λένε «εμείς οι Έλληνες» και κάθε πότε «εσείς οι Έλληνες» ή απλά το διορθώνεις στα γρήγορα νομίζοντας πως πρόκειται για ένα ακόμα γραμματικό λάθος;
Και περνάμε στην εκκλησία. Τι σχέση έχει θα μου πείτε η εκκλησία; Μα φυσικά και έχει. Είναι ένας θεσμός…και ο παπάς της ενορίας (ως ένας από τους «άρχοντες» της κάθε ελληνικής κοινότητας του εξωτερικού) θα μπορούσε να οργανώσει τους πιστούς του και να κάνει πολλά για τα ελληνόπουλα του εξωτερικού. Μα είναι δυνατόν; Παραλογίζομαι; Μάλλον ναι παπά Γ. Γιατί εσύ ξέρεις πιο καλά να διώχνεις τους πιστούς που δεν συνεισφέρουν οικονομικά στο παγκάρι σου, να κάνεις τη λειτουργία σε χρόνο ρεκόρ, να τσακώνεσαι στο σύλλογο ελλήνων της περιοχής σου, να απειλείς όσους δεν έρχονται για εξομολόγηση πριν τη θεία μετάληψη (γιατί άραγε;), να διεκδικείς για την εκκλησία το χωράφι που έχει παραχωρήσει το γερμανικό κράτος στο ελληνικό μετά την καταστροφή του θρυλικού «σπιτιού των ελλήνων». Τελικά μάλλον έχεις δίκιο τόση δουλειά που να τα προλάβεις όλα;
Είπα σύλλογο και θυμήθηκα μία άλλη κωμωδία…άραγε το ελληνικό μας κράτος στέλνει την αφρόκρεμα στο εξωτερικό…ή μήπως στέλνει έξω να παίρνουν τους παχυλούς μισθούς όσους μπορούν να καταστρέψουν ότι θετικό υπάρχει για τη χώρα μας;
Τα πανεπιστήμια του εξωτερικού που έχουν κρατήσει την έδρα των νεοελληνικών είναι λίγα…γιατί η οικονομική κρίση δεν έχει χτυπήσει μόνο την Ελλάδα και η ζήτηση από τη μεριά των φοιτητών είναι έτσι κι αλλιώς μικρή. Το Υπουργείο Παιδείας της Ελλάδας βοηθάει αυτά τα τμήματα που έχουν μείνει στέλνοντας εκπαιδευτικό προσωπικό και φυσικά καλά κάνει!!
Αυτό που δεν κάνει καλά είναι η επιλογή των καθηγητών που στέλνει. Γιατί κάποιος πρέπει να μου εξηγήσει ποιος διάλεξε καθηγητή που ισχυρίζεται ότι η Ελλάδα του σήμερα δεν αξίζει τίποτα και ότι μετά την αρχαιότητα…δεν έχουμε τίποτα να επιδείξουμε…γιατί αν θυμάμαι καλά ο ρόλος αυτού του ανθρώπου είναι να κρατήσει τους φοιτητές του τμήματος και να κερδίσει νέους…έτσι ώστε να μην κλείσει ένα ακόμα νεοελληνικό τμήμα. Για να μην μιλήσουμε για τις μεθόδους διδακτικής του, το περιεχόμενο των σεμιναρίων του και τον τρόπο συμπεριφοράς προς τους φοιτητές που δεν θεωρούσε άξιους του επιπέδου του!! Γιατί όπως έλεγε δεν τον ενδιέφερε να είναι ο καθηγητής των πολλών…αλλά των λίγων…των εξαιρετικών!! Δεν άκουσα; Πώς είπατε;
Η μεγάλη ιδέα που είχε ήταν να ανεβάσει ένα θεατρικό έργο…δικό του…έτσι ώστε να εντυπωσιάσει και το υπουργείο. Για το έργο χρειαζόταν χρήματα…και για τα χρήματα τον ελληνικό σύλλογο της πόλης…τον οποίο και έκανε γυαλιά καρφιά μέχρι που πήρε αυτά που ήθελε. Το έργο το ανέβασε όχι με φοιτητές των ελληνικών…γιατί δεν ήταν αρκετά καλοί για αυτόν…αλλά με φοιτητές της θεατρικής σχολής που απλά ήθελαν να κάνουν τσάμπα διακοπές στην Ελλάδα και λέξη ελληνικά δεν έμαθαν πέρα από τις άπειρες βωμολοχίες των διαλόγων του θεατρικού έργου. Και για να κλείσουμε πολλοί φοιτητές έφυγαν…αυτό το νεοελληνικό τμήμα δεν υπάρχει πια…σώθηκε η βυζαντινολογία που ενσωματώθηκε στα αρχαία ελληνικά και τα νεοελληνικά…αντίο! Ευχαριστούμε πολύ που δεν έσωσες το τμήμα!
Θα μπορούσα να μιλήσω και για προξενεία…αδιάφορα…όχι πάντα γιατί οι εργαζόμενοι σε αυτά δεν είναι κατάλληλοι ή αδιάφοροι (συμβαίνει και αυτό!) αλλά και γιατί το ελληνικό κράτος δεν ενδιαφέρεται για το τι εικόνα παρουσιάζουμε προς τα έξω. Έχουμε σουβλάκι και συρτάκι dance εμείς…τι άλλο θέλουμε;; Ένα γερό χέρι ξύλο!!
Λέω να σταματήσω εδώ…όχι γιατί στέρεψε το πηγάδι των αρνητικών παραδειγμάτων…αλλά το πηγάδι της υπομονής μου…
Ελλάδα δεν είναι μόνο ο γεωγραφικός χώρος που ορίζεται από τα σύνορά της!!!(τώρα θα μου πεις μήπως ξέρουμε να τα υπερασπιστούμε και αυτά;;!!!)
Υ.Γ. : Και τι θα γίνει κύριοι με την ελληνική τηλεόραση;; Στην απομόνωση τους έχουμε τους έλληνες του εξωτερικού…με την κουτσή ΕΡΤ SAT; Άντε και Αnt1; Τι χαζομάρα είναι αυτή που έχει τα δικαιώματα η NOVA αλλά δεν μπορεί να είναι κανείς συνδρομητής από το εξωτερικό(εκτός αυτών που δουλεύουν σε πρεσβείες και προξενεία);;; Έχετε σκεφτεί ότι μπορεί να είναι η μόνη γέφυρα για κάποιους ανθρώπους με τη χώρα και τη γλώσσα τους; Αλλά καλά κάνουν κύριοι όσοι έχουν NOVA παράνομα και όσοι κατεβάζουν τα πάντα από το Internet…πάλι παράνομα!!! Ας προσέχατε!
ενα παράδειγμα για τα άρτια προξενεία μας!!! ο κύριος χ του προξενείου αντιδρά στο γεγονός οτι ως Έλληνες χρειαζόμαστε βίζα για τη Ρωσσία...-είναι φίλοι μας, έχουμε συμφωνία, ετσι δεν είναι ρε Γιάννη(άλλος κύριος του προξενείου μας).
Όσο για το παπά την άκουσα και εγώ τη κατσάδα για το δίσκο στην Ανάσταση λιγο πριν παρακαλέσει τον ιδιοκτήτη του Golf να μετακινήσει το αυτοκίνητό του!!!!!
έχεις δίκιο σε όλα 1000% σχολεία, εκκλησία,προξενεία , σουβλάκι και συρτάκι ακόμα και για τη ΝΟVA.
Εδώ,στην εκκλησία για να ανάψεις κερί πληρώνεις 1 ευρώ και υπάρχει και ταμίας (ένας τύπος που κοιτάει τι ρίχνεις στο παγκάρι)
Θέλεις ας πούμε 5 κεράκια δίνεις 5 ευρουλάκια... Φέτος στην Ανάσταση έλεγε ο παπάς.. ρίχτε τώρα και στο δίσκο ό,τι περισσότερο μπορείτε γιατί τα χρήματα που θα μαζέψουμε θα τα στείλουμε στο Φανάρι...(το πτωχό...)..άντε να τελειώνουμε για να σας πω μετά και το Χριστός Ανέστη (αυτό το είπα εγώ)..
At 5/25/2006 7:46 μ.μ., petalida
Παιδιά δεν υπάρχει ελπίδα για τα ελληνικά σχολεία στο εξωτερικό. Μιλάω από προσωπική εμπειρία ως παιδί και ως ενήλικας σε δύο διαφορετικές χώρες.
Η "εξουσία" του παπά της τοπικής εκκλησίας είναι κάτι το ασύλληπτο!! Κάτι χυδαίοι άνθρωποι, ανάξιοι για το αξίωμά τους, κοροιδεύουν τον κοσμάκη ότι θα διδάξουν τα ελληνικά στα παιδιά του, ενώ το μόνο που τους νοιάζει είναι το παγκάρι.
Η μόνη ελπίδα είναι η προσωπική προσπάθεια του κάθε γονέα. (Ο πατέρας μου άνοιξε απογευματινό σχολείο στην αυστραλία μαζι με κάποιους αλλους καθηγητές, οταν είδε ότι αποκλείεται να μαθω ελληνικά από τον παπα. Απορώ με τη δύναμή του. Εγώ δεν το διανοουμαι να μπώ σε τέτοια περιπέτεια)
Όσο για την παντελή αδιαφορία του κρατους, δεν είναι ουτε η πρώτη ουτε η τελευταία φορά που η Ελλάδα τρώει τα παιδιά της.
Αστα. Είμι πολύ εκνευρισμένη και πολύ απελπισμένη με αυτο το θέμα.
At 5/26/2006 11:23 μ.μ., vasvoe
Giramondo τα παιδιά μου θα μάθουν ελληνικά από μένα, από διακοπές στην Ελλάδα και από βιβλία παιδικά στα ελληνικά. Δεν χρειάζεται να τα μάθουν απαραίτητα στο σχολείο - πιστεύω πως από κάτι τέτοιους "δασκάλους" που περιγράφουν τα σχετικά ποστ είμαι καλύτερη! Ούτε με ενδιαφέρει να τα μιλάνε με τέλεια γραμματική.
Από την άλλη, δεν θέλω να τους μάθω ελληνικά για να είναι ελληνόπουλα, γιατί πολύ απλά, δεν θα είναι. θα είναι ελβετάκια, θα γεννηθούν στην ελβετία, θα έχουν μπαμπά ελβετό, θα μιλάνε ελβετικογερμανικά και θα πάνε σε ελβετικό σχολείο. Ακόμα κι εγώ, μέχρι τότε θα είμαι επίσης κατά το ήμισι ελβετίδα.
Αλλά γιατί είναι όμορφο να μεγαλώνεις γνωρίζοντας κι άλλη μια κουλτούρα, είναι ένα εφόδιο για το μέλλον τους που θέλω να τους δώσω, για να γίνουν ανοιχτόμυαλοι κι ευαίσθητοι άνθρωποι.
Στην εκκλησία εδώ δεν έχω πάει ποτέ, γιατί ξέρω, πως γίνονται αυτά που περιγράφετε. Η εκκλησία αποτελεί το κέντρο της ελληνικής κοινότητας, τώρα αν δεν είσαι θρήσκος, δικό σου πρόβλημα...
Όσο για την νόβα, κι εγώ συγχίστηκα που δεν μπορώ να βάλω... ούτε καν ΕΡΤ ΣΑΤ δεν βλέπω πια. Δεν με θέλει η Ελλάδα μια; Δεν την θέλω εγώ δέκα... άι σιχτίρ... σιγά μην παρακαλάμε κιόλας.
At 5/27/2006 4:22 μ.μ., Giramondo
Αγαπητή Vasvoe, σίγουρα εξαρτάται κατά πολύ και από εσένα αν τα παιδιά σου θα μάθουν ελληνικά ή όχι. Και είναι σίγουρα δική σου η επιλογή για το σχολείο το οποίο θα τα στείλεις. Από εκεί και πέρα υπάρχουν γονείς που θα ήθελαν στο μέλλον να γυρίσουν στην Ελλάδα και είναι κρίμα τα παιδιά να μην μπορούν να συνεχίσουν το σχολείο. Όπως είναι κρίμα αν υπάρχει η ευκαιρία για ένα παιδί να μεγαλώσει δίγλωσσο να μην το φροντίσουν οι γονείς. Όλα φυσικά είναι επιλογές...
Το θέμα μου όμως αν θέλεις δεν είναι το σχόλειο ούτε η εκκλησία...είναι η αδιαφορία του ελληνικού κράτους ως προς τους έλληνες που ζουν στο εξωτερικό...λες και κάθε φορά στέλνουν ότι χειρότερο έχουμε. Και εμένα με πονάει...γιατί αν και ζω κυρίως στο εξωτερικό εδώ και χρόνια δεν μπορώ να πω-τουλάχιστον όχι ακόμα- ότι θα την γράψω...την Ελλαδίτσα μου. Προτιμώ να ελπίζω...
Φιλιά
Βρε αδελφή ψυχή, εσύ πρέπει να έχεις βρει το μυστικό της επιτυχίας με Athens- Leipzig- Roma. Βρήκα στο κείμενό σου αυτό πολλές γνωστές αναφορές από τα πολλά χρόνια που πέρασα στη Γερμανία με κάτι πέρα-δώθε στη Γαλλία σαν παιδί κι εγώ. Ναι ναι, ήμουν ένας από τους ΄Ελληνες του εξωτερικού, από αυτούς που τους αγαπάμε πολύ στην Ελλάδα αρκεί να κάθονται μακριά από μας και να μην μπερδεύονται στις δουλειές μας και στους διορισμούς μας...Εξακολουθώ όμως κι εγώ να ελπίζω γιατί γεννήθηκα έτσι. Αλλά πάντως στη NOVA δεν ελπίζω, ούτε στα ελληνικά σχολεία ούτε στην εκκλησία...
At 5/29/2006 4:22 μ.μ., Giramondo
Αγαπητέ...Johny B.Good...
Ουσιαστικά ελπίζω σε αυτά που μπορεί να κάνει ο καθένας μας και όχι σε θεσμούς...βλέπε εκκλησία, σχολεία κλπ.
Τώρα για τη NOVA τι να πω; Πέρα από την πλάκα(είμαι και εγώ ένα θύμα της εποχής της ελληνικής τηλεόρασης κλαψ κλαψ!)το βρίσκω αντιδημοκρατικό να μην έχει δικαίωμα κανείς στην τηλεόραση-ανεξαρτήτα από την ποιότητα της!
Φιλιά
At 5/29/2006 9:01 μ.μ., Giramondo
Onomatodosia: Τώρα σε τι διαφωνείς δεν κατάλαβα ακριβώς...αλλά καλά κάνεις. Τα σχολεία είναι τριών ειδών όπως ακριβώς τα έγραψα και εγώ...μόνο που εσύ χρησιμοποίησες τις λέξεις που μαθαίνουν οι δάσκαλοι όταν παρακολουθούν τα σχετικά σεμινάρια πριν φύγουν για εξωτερικό...εγώ ήθελα να τις αποφύγω!Μάλλον λεπτομέρειες και όχι η ουσία!
Εξετάσεις γλωσσομάθειας...σοβαρά;;; Της Ελληνικής γλώσσας;;Μιας και αυτοί που γνώρισα εγώ...και τα ελληνικά τα έστηναν στα τρία μέτρα!! Μάλλον γλωσσομάθεια ξένης γλώσσας θα εννοείς...αλλά πάλι αν εννοείς αυτό...πώς αυτοί που γνώρισα...δεν μίλαγαν κουβέντα γερμανικά και τους έστειλαν στη Γερμανία; Να πιστέψω πως δεν έχουμε γερμανόφωνους δασκάλους;
Φιλιά
At 5/29/2006 9:11 μ.μ., ONOMATODOSIA
nai kapoioi den 3eroun gri germanika exoun polla moria,polla xronia prouphresias, kati psilografoun stis e3etaseis kai einai"etoimoi".
ta kinhtra pou bgainoun e3w ennoeitai einai h diplomis8ia kai h eukolia twn paidiwn tous an exoun 3 xronia sth deutero?a8mia mpainoun katw ellada pio eukola sta panepisthmia.
tous zw ka8e mera.makia makia.
At 5/29/2006 9:25 μ.μ., Giramondo
ONOMATODOSIA...
Πού τα βρήκαν καλέ τα χρόνια προϋπηρεσίας...άντε 30 ετών να είναι μερικοί...και γερμανικά ΤΙΠΟΤΑ!
Όπως και αν είναι...αν κάνουν κακό στα παιδιά του κόσμου...δεν μου κάνουν! Και επειδή άλλο τρόπο δεν έχω...τώρα που βρήκα την ευκαιρία ...κράζω...!
Υ.Γ. : Δασκάλα δεν είμαι!!Μην νομίζει κανείς ότι μου έφαγαν τη θέση και φωνάζω!
για να είμαστε δίκαιοι , εγώ ασχολήθηκα με το ελληνικό σχολείο εντός συνόρων , η φίλη Maika που ζεί εκτος συνόρων έβαλε την δεύτερη διάσταση και εσύ τώρα την τρίτη επεκτείνοντας το θέμα και σε μεταλυκειακό επίπεδο. Με πληροφόρησες για πράγματα που δεν ήξερα και σε ευχαριστώ. Χάρηκα που σε γνώρισα και θα προσπαθησω να είμαστε σε επαφή μια και αυτό τουλάχιστον το θέμα αγίζει κοινές ευαισθησίες μας.